donderdag 25 februari 2016

In het hart van de onderdrukte


En weet je, 
dit vind ik pas erg,
een spiritueel leider hoort onder de mensen te zijn. 
niet afgesloten op berg!
Ik heb niks met boeddha's die bang zijn voor de menigte!
 
Ik heb niks met de yogi's en hun uitgekauwde meningen!
Ik sta achter de rebel, die met honger in zijn maag de regering uitdaagt!
Ik sta achter de stenengooier die de tot op de tand gewapende soldaten uitdaagt!
Ik sta achter de klasse verrader,
Achter de waarheidsvinders.
Achter zij die strijden voor de toekomst. 
Zij die strijden voor onze kinders. 
Zij strijden uit noodzaak, 
Niet omdat ze het willen, 
maar omdat het moet!
Want niemand doet het voor ons.
Niet onze leiders, niet onze regering.
Geen enkele politieke groep.
Want de wereld op dit moment is als een monopoly spel
Waar, 
voordat we starten, 
Alle straten zijn gekocht, 
vol met huizen en hotels.
en wat zijn wij, 
Wij zijn een speelstuk.
We verdienen als we langs start komen 
of met vrij parkeren door een beetje geluk.
maar gaan uiteindelijk failliet en dood 
terwijl we worden leeg geplukt.
Kapitalisme , oorlog en democratie 
Allemaal gebouwd op een leugen. 
Door een rijke elitaire groep 
van mensen die niet deugen. 
Voor hen levenslang ,de guillotine of de galg! 
Want de wereld van wolven in schaapskleren is waar ik van walg.
Vrijheid,
Alleen voor zij die de hekken respecteren.
Dat is geen vrijheid, 
Maar slavernij door dit te accepteren
Zoals de winter in zijn hart de lente heeft.
Zo weet ik dat in het hart van de onderdrukte man vrijheid leeft!
en ik eindig met woorden die ik van Pablo Neruda heb genomen 
"Je kunt alle bloemen afsnijden maar je kunt de Lente niet voorkomen"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten